Ulica Nowy Świat w Warszawie

Nazywana salonem Warszawy, ulica Nowy Świat to część dawnego Traktu Królewskiego, a dzisiaj jedna z najmodniejszych ulic z licznymi kawiarniami, markowymi sklepami i miejscami przyciągającymi licznie turystów i mieszkańców swoją ofertą kulturalną i rozrywkową. W weekendy ulica zamknięta dla ruchu samochodowego staje się prawdziwym deptakiem, chętnie odwiedzanym przez wielbicieli jazdy rowerem lub na rolkach po mieście.

Część dawnego Traktu Królewskiego

Szlak biegnący ulicą Nowy Świat obejmuje najbardziej znane miejsca w stolicy, zaczynając się od placu Trzech Krzyży, przecinając Aleje Jerozolimskie ze słynną i kontrowersyjną rzeźbą palmy Joanny Rajkowskiej ustawioną przy Rondzie de Gaulle’a i będącą przewrotnym nawiązaniem do żydowskiego dziedzictwa Warszawy, a także ulicę Świętokrzyską, która po remontach związanych z budową II linii metra stała się jednym z chętniej uczęszczanych przez rowerzystów miejsc, dzięki stworzeniu tutaj specjalnego pasa dla ich ruchu. Potem Nowy Świat przechodzi w Krakowskie Przedmieście, prowadząc do zabudowy Starego Miasta i przez położone wzdłuż Krakowskiego Przedmieścia budynki należące do Akademii Sztuk Pięknych czy Uniwersytetu Warszawskiego.

W zwartej zabudowie Nowego Światu charakterystyczne są kamienice w paśmie ulicy od Alej Jerozolimskich do ulicy Świętokrzyskiej w stylu klasycystycznym, odbudowane po zniszczeniach II wojny światowej i niemieckiej okupacji tylko do wysokości dwóch pięter – nawiązując w ten sposób do ich XIX-wiecznego stylu. W południowej części ulicy budynki zostały zachowane w pierwotnej wysokości.

Modny deptak w stolicy

Salonowy charakter ulica Nowy Świat zyskała w XIX wieku, kiedy postawiono tutaj pierwsze w Warszawie latarnie gazowe. Ulicą biegła także linia tramwaju konnego, a później elektrycznego. Największą popularność ulica zyskała w okresie 20-lecia międzywojennego, kiedy znajdowały się tutaj liczne lokale istotne dla kultury miasta, znane cukiernie i kawiarnie. Dzisiejszy wygląd ulicy jest efektem modernizacji przeprowadzonej w 1996 roku, kiedy starano się przywrócić jej charakter deptaka, w którym po ulicy mogą w dni powszednie jeździć tylko autobusy i taksówki. W 1998 roku Nowy Świat doczekał się nawet swojej monografii autorstwa Jarosława Zielińskiego wydanej w serii „Ulice mojego miasta”.

Mapa