Kościół Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Warszawie

Czasy pierwszego oficjalnego kościoła oddanego do wyłącznego użytku polskiego wojska sięgają połowy XVII wieku. To wtedy na miejscu obecnej murowanej świątyni powstała jej pierwotna, drewniana wersja ufundowana przez króla Władysława IV. Zniszczona w czasie najazdu szwedzkiego piętnaście lat później została odbudowana z kamienia, na większym planie. Od tamtej pory uczestniczy w burzliwych losach stolicy i na stałe wpisała się w krajobraz stolicy.

Historia katedry

Po zniszczeniu pierwszego kościoła, w 1701 roku zakończono jego odbudowę i poddano ponownej konsekracji. Kościół nie nosił wtedy jednak miana katedry, nie był również kościołem polowym jak wcześniej. Został poświęcony pod wezwaniem Matki Bożej Zwycięskiej i przez prawie półtora wieku pełnił religijną funkcję w Warszawie. Dopiero w 1834 został odebrany prowadzącym go ojcom pijarom i przemianowany na cerkiew prawosławną. Pijarzy otrzymali spore odszkodowanie, jednak gest odebrania kościoła nie spotkał się z poparciem ludności cywilnej w stolicy i cerkiew była częstym atakiem wandali.

Do katolickich rąk kościół wrócił w 1916 roku za sprawą władz niemieckich, które odebrały Warszawę z rąk rosyjskich. W tym czasie wrócono do dawnego wyglądu wnętrza świątyni – nadano jej barokowy wystrój, przekształcono również ołtarz na wzór rzymskokatolicki. Trzy lata później wraz z powołaniem w Polsce biskupa polowego, zaczęto szukać dla niego siedziby i stał się nią właśnie kościół Matki Bożej Zwycięskiej. W czasie II wojny światowej budynek został częściowo zniszczony, odbudowano go dopiero w latach sześćdziesiątych XX wieku. Stracił jednak miano katedry polowej – nie zezwoliły na to władze komunistyczne. Świątynia odzyskała tytuł polowej dopiero w 1991 roku.

Wnętrze

Katedra polowa pełni nie tylko funkcję religijną, ale również historyczną i turystyczną. Warte obejrzenia są Mauzoleum Katyńskie, Kaplica Matki Bożej Ostrobramskiej oraz znajdujące się w podziemiach katedry Muzeum Ordynariatu Polowego. Niezwykle efektownie prezentują się również wewnętrzne witraże, które choć nie mają znaczenia historycznego, są pięknym uzupełnieniem neobarokowego wnętrza kościoła. Nad tabernakulum w ołtarzu głównym umieszczono zabytkową figurę Maryi z czasów II wojny światowej. Organy katedralne są odnowioną wersją swoich poprzedników z XVIII wieku.

Mapa