Rodzaj oferty
Obiekt
W pokojach / domkach
Ogólnodostępne
Wyposażenie łazienek
Posiłki i napoje
Dodatkowe usługi
Rekreacja
Basen i odnowa biologiczna
Dla dzieci
Udogodnienia dla niepełnosprawnych
Przyjazny alergikom
Organizacja imprez
Lokalizacja
Warsztaty / szkolenia
Zdrowie
Widok
Forma płatności
Oferta dla

Noclegi w okolicy zabytkowego wiaduktu w Bolesławcu

Zabytkowy wiadukt kolejowy w Bolesławcu

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu znajduje się nad rzeką Bóbr, w całości jest wykonany z kamienia i obecnie należy do jednego z najdłuższych tego typu wiaduktów nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Wspomniany wiadukt to obecnie jedna z najciekawszych atrakcji turystycznych w całym mieście.

Historia

Budowa wiaduktu w Bolesławcu zakończyła się w 1846 roku i to właśnie wtedy, dzięki tej potężnej budowli do miasta została doprowadzona kolej żelazna. Wiadukt został zaprojektowany przez lokalnego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela, który wzorując się na przepięknych rzymskich akweduktach, podczas budowy wiaduktu wykorzystał znajdujący się w pobliskim kamieniołomie jasnożółty piaskowiec. Rozpoczęcie budowy wiaduktu miało miejsce w 1844 roku, a koszt tego przedsięwzięcia pochłonął niemal 400 tysięcy ówczesnych talarów. Podczas wykonywania prac niezwykle ważne były rusztowania, dlatego też konieczne było wycięcie kilkunastu tysięcy drzew z pobliskiego lasu. Budowa tego niezwykłego przedsięwzięcia była podzielona na trzy odcinki, a przy każdym z nich pracowała inna ekipa pod kierunkiem trzech różnych inżynierów.

Wojenne zniszczenia

Most został otwarty w lipcu 1846 roku, choć na tablicy wmurowanej w jedno z przęseł widnieje inna informacja, jednak dotyczy ona dnia, w którym została zakończona budowa. W drugiej połowie września 1846 roku król Fryderyk Wilhelm IV dokonał oficjalnego i uroczystego otwarcia wiaduktu i od tego czasu rozpoczęły się kolejowe przeprawy nad rzeką Bóbr. Pod koniec II wojny światowej niemieckie oddziały doprowadziły do wysadzenia głównego zachodniego przęsła znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki. Na skutek zniszczenia dwóch przęseł oraz jednego filara podczas przeprawy przez rzekę konieczne było przerywanie podróży, przejście kawałek przez rzekę i kontynuowanie dalszej jazdy pociągiem, który był wówczas podstawiony po drugiej stronie wiaduktu. W 1947 roku wiadukt został odbudowany, a na nowym przęśle zawisła pamiątkowa tablica, która uhonorowała to niezwykle ważne wydarzenie.

Polecane obiekty w okolicy zabytkowego wiaduktu w Bolesławcu


Byłeś tam? Podziel się wrażeniami!